2 1330DEF

Leermodule Kennis- en kwaliteitsontwikkeling: Het waartoe van het onderwijs

 

Wat is goed onderwijs en hoe bepalen we dat? In de module ‘het waartoe van het onderwijs’ vertrekken we vanuit het basisidee dat ‘wat we goed onderwijs vinden’ in een voortdurende dialoog wordt bepaald en dat de aldus verkregen ‘waarheid’, een ‘tijdelijke waarheid’ is. Hoe zorg je er als school voor dat je oog hebt voor maatschappelijke ontwikkelingen en dat je deze ‘tijdelijke waarheid’ over wat goed onderwijs is, telkens onderzoekt, evalueert, bijstelt en/of nieuw bepaalt. Dat vraagt om een professionele leergemeenschap waarin professionals onderzoeksmatig werken. Waarin niet alleen wordt gekeken naar de smalle opbrengsten van het onderwijs maar ook naar de brede opbrengsten, om in de termen van Biesta (2015) te spreken, niet alleen verantwoorden over kwalificatie, maar ook over socialisatie en persoonsvorming. De module bieden we ook aan in een LeerKracht variant, speciaal voor directeuren die met hun school het tweejarige traject van stichting Leerkracht hebben gevolgd.

 

Tijdens de bijeenkomsten ga je actief aan de slag met instrumenten en werkvormen die ook in de eigen praktijk kunnen worden gebruikt. Zo is er elke opleidingsdag aandacht voor Deep Democracy. Deep Democracy is een methodiek die handvatten biedt voor besluitvorming met aandacht en waardering voor verschillende opvattingen, waarbij de wijsheid van de groep professionals wordt benut.

 

Korte beschrijving bijeenkomsten ‘Het waartoe van het onderwijs’

 

In de eerste bijeenkomst staat strategisch kwaliteitsmanagement centraal. Hierbij besteden we aandacht aan het denken over kwaliteit en de fasen van kwaliteitsontwikkeling. Vanuit de theorie kijken we naar het kwaliteitsmanagement van de eigen onderwijsorganisatie. In hoeverre draagt dit bij aan de realisatie van de strategie en heeft het een directe verbinding met de dagelijkse praktijk? Op welke wijze draagt kwaliteitsmanagement bij aan het leren en ontwikkelen van leerlingen?

 

In de tweede bijeenkomst staan de professionele ruimte en de professionele leergemeenschap centraal. Vanuit de theorie worden kenmerken van professionele ruimte en professionele leergemeenschap verzameld die als basis dienen voor een beperkt onderzoek dat de schoolleider gaat doen naar de stand van zaken van de professionele ruimte in de eigen organisatie.

 

In de derde bijeenkomst staat het onderzoeksmatig werken centraal. Hierbij ligt de nadruk op het gebruik van data van extern en intern onderzoek voor kwaliteitsontwikkeling en onderwijsvernieuwing. We staan stil bij het vertalen van wetenschappelijke kennis en inzichten naar de dagelijkse praktijk en het creëren van een onderzoeksmatige cultuur in de onderwijsorganisatie. De schoolleider bereidt een beperkt onderzoek voor naar de professionele ruimte in de eigen praktijk.

 

In de vierde bijeenkomst staat het thema verantwoording centraal. We besteden aandacht aan de ontwikkelingen in de maatschappij en specifiek in het onderwijs en de toenemende noodzaak van horizontale verantwoording en transparantie. Er wordt ingegaan op de verschillende vormen van verantwoording en verantwoording vanuit professionele ruimte.

 

In de vijfde bijeenkomst staat synthese centraal waarbij de hele kwaliteitscyclus nogmaals doorlopen. Hier wordt de verbinding gelegd tussen de vier deelaspecten van de module kennis en kwaliteitsontwikkeling. Je wordt uitgenodigd om te laten zien wat je hebt geleerd op het gebied van kennis en kwaliteitsontwikkeling en de verschillende aspecten ervan : strategisch kwaliteitsmanagement, professionele ruimte en professionele leergemeenschappen, onderzoeksmatig werken en verantwoording. Je maakt op eigen wijze helder wat dit betekent voor jouw leiderschapsontwikkeling en voor de schoolontwikkeling.

 

Ben jij schoolleider en heb jij met jouw school het tweejarige traject van stichting Leerkracht gevolgd? Dan ben jij al op twee thema's van het schoolleidersregister gecertificeerd. Namelijk persoonlijk leiderschap en leidinggeven aan verandering. Deze thema's zijn vier jaar geldig. Om je te laten her registreren heb je echter nog minstens een derde thema nodig. Dit thema bieden wij aan, namelijk het thema kennis en kwaliteitsontwikkeling, variant LeerKracht. Dit thema geeft verdieping aan de verbetercultuur in jouw school. Want wat is goed onderwijs en hoe bepalen wij dat? Hoe zorgen wij er als school voor dat je blijft inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen? Deze vragen stellen wij onszelf regelmatig in een verbetercultuur. Bij het maken van het canvas, ons veranderverhaal en de bordsessies. De verdieping in deze module gaat over het versterken van onderzoeksmatig werken binnen deze verbetercultuur, Waarbij we niet alleen kijken naar de kwalificatie maar ook naar de socialisatie en persoonsvorming.

 

Tijdens de bijeenkomsten ga je aan de slag met bekende en minder bekende instrumenten en werkvormen die je direct kunt toepassen in je praktijk en versterk je de onderzoeksvaardigheden van jezelf en die van je team.