Thomas More Leiderschapsacademie

Over ons

 

De Thomas More leiderschapsacademie richt zich op (aspirant) leidinggevenden in het onderwijs die hun vakmanschap willen ontwikkelen en verdiepen.

 

Leidinggevenden die het verschil maken voor leerlingen

Onze ambitie is om leidinggevenden op te leiden die in de praktijk het verschil weten te maken voor alle leerlingen. Voor ons zijn dat leiders die in ieder geval:

  • hun handelen continu toetsen aan de waarde ervan voor het primaire proces;
  • die mensen in de school in staat stellen om het beste in zichzelf naar boven te halen;
  • die mensen stimuleren om hun vakmanschap continue en in verbinding met collega's te ontwikkelen;
  • die een brede en kritische kijk hebben op huidige en toekomstige ontwikkelingen in de omgeving en dat kunnen vertalen naar betekenis voor het onderwijs;
  • die integraal kunnen sturen doordat ze daar de kennis en vaardigheden voor hebben;
  • die in balans zijn en die de stevigheid hebben om complexe situaties aan te kunnen;
  • die een goede timing hebben wat betreft nabijheid (persoonlijk zijn) en afstand (processen overzien).

 

We leiden op vanuit de basisveronderstelling dat leidinggevenden in het onderwijs professioneel gedrag vertonen en hun eigen beroepsethiek en moraliteit voortdurend evalueren en ontwikkelen door deze gevraagd en ongevraagd te delen met anderen en daarop te reflecteren. Dit mag u ook van de opleiders van de Thomas More Leiderschapsacademie verwachten.

 

Onze opleidingen, programma's en maatwerk kennen een stevige basis van kennis en vaardigheden. Op een onderzoeksmatige wijze maken we continu de koppeling met de eigen onderwijspraktijk. Er is veel aandacht voor het ontwikkelen, kritisch beschouwen en bijstellen van een persoonlijke leiderschapsstijl passend in de huidige en toekomstige onderwijsomgeving. In onze opleidingsfilosofie ontwikkelen professionele en persoonlijke ontwikkeling zich hand in hand. Leiderschap is persoonlijk, daar is geen ontkomen aan.

 

De Thomas More Leiderschapsacademie is ontstaan vanuit een samenwerking tussen de Thomas More Hogeschool en Epsedean. We zijn in 2015 gestart met onze opleiding Leidinggeven aan Schoolontwikkeling in Rotterdam. In datzelfde jaar werd deze opleiding na een succesvolle audit gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO. Dit betekent dat de opleiding Leidinggeven aan Schoolontwikkeling opleidt tot schoolleider/middenmanager op basisbekwaam niveau en schoolleider op vakbekwaam niveau. Deze opleiding bieden we inmiddels ook op verschillende plaatsen elders in het land aan o.a. Zwolle en Amsterdam. In 2016 is ons aanbod uitgebreid met gecertificeerde modules voor herregistratie. We zijn voortdurend in ontwikkeling en breiden ons aanbod steeds verder uit.