Modules voor herregistratie

Professionalisering voor schoolleiders

Algemene informatie modules

De diverse modules zijn bedoeld voor leidinggevenden in het onderwijs die zich graag verder willen ontwikkelen binnen hun leiderschap.

De modules zijn ontworpen vanuit de visie van de Thomas More Leiderschapsacademie op Zinvol Leiderschap. Leiderschap tonen gaat over het gericht blijven op de bedoeling en het waartoe van het onderwijs, het stimuleren van ontwikkelingen in die richting en het stevig handelen als de kwaliteit van het onderwijs in gevaar dreigt te komen.

Thema's

Modules voor professionalisering

‘Kwaliteit ontstaat niet per toeval. Je stuurt erop, bouwt eraan, reflecteert erop – en je doet dat samen.’

Wil jij als schoolleider – samen met je team – écht impact maken op de onderwijskwaliteit op jouw school? Zoek je naar manieren om niet alleen de structuur maar ook de cultuur van kwaliteitsdenken stevig neer te zetten binnen jouw organisatie? Dan is de module Samen werken aan onderwijskwaliteit dé stap vooruit.

Wat levert deze module jou op?

In zeven bijeenkomsten krijg je als schoolleider – samen met één tot drie collega’s van je eigen school – handvatten om doelgericht en strategisch te sturen op kwaliteit. Je leert hoe je kwaliteitsactiviteiten in samenhang organiseert, hoe je effectief gebruikmaakt van kwaliteitsinstrumenten en hoe je vanuit visie en analyse een gedragen jaarplan opstelt. Tijdens de bijeenkomsten nodigen we steeds uit dat wat je krijgt aangereikt te koppelen aan de eigen school. Zo bouw je gedurende de module (samen) actief aan jullie onderwijskwaliteit (en daarmee aan de cultuur van kwaliteitsdenken).

Na afloop van de module:

  • Heb je zicht op jouw school en de kwaliteit van jouw school
  • Weet je wat voor jouw school de belangrijkste verbeteringen zijn in de onderwijskwaliteit
  • Werk je planmatig en cyclisch aan verbeteringen die op dat moment passend zijn (vanuit zicht op de onderwijskwaliteit)
  • Heb je – samen met je team – gewerkt aan het neerzetten van een stevige kwaliteitscultuur op de eigen school.
  • Heb je zicht op je eigen leiderschap en samenwerking in het versterken van onderwijskwaliteit.

Voor wie is deze module?

Voor schoolleiders die samen met collega’s uit hun eigen school willen investeren in het duurzaam verbeteren van het onderwijs. Ook voor besturen die meerdere scholen laten deelnemen, is er ruimte om aan te sluiten en de verbinding te maken tussen strategisch en operationeel kwaliteitsmanagement.

Wat kun je verwachten?

  • 7 bijeenkomsten van 4 uur (16:00 – 20:30), inclusief voorbereiding en verwerking.
  • Totaal: 120 uur (inclusief zelfevaluatie, jaarplan en eindpresentatie).
  • Begeleiding van opleiders Sanne de Bos (TML) en Maybelle Groeneschey (Orion)
  • Netwerken met andere leiders die – net als jij – willen bouwen aan goed onderwijs.

Unieke aanpak: leren vanuit de praktijk

In deze module staat jouw eigen praktijk centraal. Met theorie, good practices en een scherp analytisch kader helpen we jou en je team bij het bouwen aan een sterke kwaliteitsstructuur. De module begint met een zelfevaluatie en eindigt met een professioneel onderbouwd kwaliteitsjaarplan én een inspirerende presentatie over jullie proces.

Praktische informatie

  • Investering: €1950 voor de schoolleider | €700 per extra deelnemer
  • Locaties: Amsterdam en In Company op locatie
  • Tijdsinvestering: 120 uur
  • Doelgroep: Schoolleiders en teamleden met een rol in kwaliteitsontwikkeling

Data bijeenkomsten 2026
1. Voor wie doen we het? Leerlingenpopulatie
Woensdag 4 februari 2026
2. Waartoe doen we het? Onderwijsresultaten en visie
Woensdag 13 mei 2026
3. Kwaliteitsstructuur – SKA1 en SKA2
Woensdag 23 september 2026
4. Uitvoering en kwaliteitscultuur – SKA2 (het team/ vakmanschap)
Woensdag 18 november 2026
5. Verantwoording en dialoog (SKA3) – Dataduiding
Woensdag 13 januari 2027
6. Veranderkunde (SKA1/SKA2)
Woensdag 14 april 2027
7. Slotbijeenkomst – Reflectie en vooruitblik
Woensdag 16 juni 2027
Inschrijven en meer informatie zie www.tm-leiderschapsacademie.nl of neem contact op met Robert Mentink: r.mentink@thomasmorehs.nl   06-22401125

Gecertificeerd voor 65 punten door het Schoolleidersregister PO

Hoe zorg je dat jouw school opvalt in een druk onderwijslandschap? Hoe maak je je visie zichtbaar, aantrekkelijk en onderscheidend – voor ouders én nieuwe collega’s?

Tijdens deze gecertificeerde module Profielpower (25 punten) werk je als schoolleider aan een sterk schoolprofiel dat intern richting geeft en extern aanspreekt. In twee intensieve én inspirerende dagen ontwikkel je – samen met andere ervaren leidinggevenden – een concreet profileringsplan voor jouw schoolorganisatie.

Wat levert het je op?

Inzicht in de kracht van marketing en branding in het onderwijsVaardigheden om samen met je team een betekenisvol en gedragen schoolprofiel te ontwikkelenEen helder en onderscheidend verhaal dat intern richting geeft én extern aantrekkelijk isEen concreet profileringsplan waarmee je de positionering van jouw school naar een hoger niveau tilt

Voor wie?

Voor schoolleiders die hun visie willen versterken, hun school steviger willen positioneren en willen leren hoe je een profiel niet alleen ontwikkelt, maar ook levend houdt in je organisatie.
Tip: neem iemand uit je team mee die affiniteit heeft met schoolprofilering!

Programma in het kort

Dag 1: Jouw school als merk
We analyseren de huidige profilering van je school en gaan aan de slag met de basisprincipes van marketing. Je leert hoe je kernwaarden formuleert die écht passen bij de visie van jouw school.

Tussen de dagen:
Gesprek met het team: hoe worden de gekozen waarden beleefd en herkend?

Dag 2: Profilering die werkt
We verdiepen de uitkomsten en bouwen samen aan een profilering die intern leeft en extern overtuigt. Je zet de eerste stappen richting een krachtig en concreet profileringsplan.

Online afronding
Eindpresentatie van jouw schoolprofileringsplan

Praktisch

Omvang: 32 uur (inclusief voorbereiding, uitvoering, literatuur en eindopdracht)

Locatie en data: 

Aristo Amsterdam 5 en 26 november 2025.
Thomas More Hogeschool Rotterdam 14 januari 2026 en 4 februari 2026.
Online afsluiting in overleg
Kosten: € 1.150 (inclusief lunch). Gereduceerde prijs voor een extra deelnemer van de school: € 750
Herregistratiepunten: 25

 

Met de module De Waarderende Reis gaan met een groep schoolleiders naar verschillende bestemmingen. In november 2025 reizen we af naar de Warme Scholen in Vlaanderen.

Voor de module worden ‘good practises’ in het buitenland uitgezocht op het thema onderwijsinrichting en schoolorganisatie.  Door te kijken naar good practices in het buitenland en te onderzoeken wat deze kunnen betekenen voor de eigen onderwijspraktijk, krijgt je een breder perspectief dat je helpt om te gaan met de uitdagingen in je eigen onderwijspraktijk. De reis biedt je ook de gelegenheid om contact te leggen met collega’s in andere landen en een internationaal netwerk en partnerschappen op te bouwen gericht op samen leren en ontwikkelen.

Waarderend onderzoeken

Het kader van waaruit we de waarderende reis vormgeven, bestaat uit onze visie op leiderschap: zinvol leiderschap. De wijze waarop je tijdens de reis de good practices onderzoekt, is gebaseerd op de methodiek waarderend onderzoek. Deze vorm van onderzoek gaat uit van het principe ‘leren van het verleden, ontwikkelen op successen, krachten en gedeelde waardes’. Waarderend onderzoek past als onderzoeksmethode bij zinvol leiderschap, omdat het uitgaat van de kracht van de professional en ontwikkelingsgericht is. De focus op het positieve leidt tot een motiverende werkomgeving voor de professional. Waarderend onderzoek gaat uit van het resultaat, waar willen we naartoe, en van de krachten in de organisatie in plaats van de tekortkomingen. Wat willen we WEL? Waarderend onderzoek bevordert een cultuur van continu leren.

Inrichten en organiseren

Vanuit onze visie vinden we het benutten van expertise van professionals in de school en het zorgen voor handelingsruimte en leiderschap van leraren belangrijk voor betekenisvol onderwijs. De good practices van de waarderende reis zijn allen gericht op het bewust sturen op de onderwijsinrichting en schoolorganisatie om mede daardoor de handelingsruimte van leraren te bevorderen en het leiderschap van leraren te ontwikkelen. Hierbij komen verschillende sturingsgebieden (bij voorkeur in samenhang) aan bod, zoals het de onderwijsorganisatie, het leiderschap, de cultuur en de structuur.

Systematische reflectie
Tijdens de bijeenkomsten wordt voortdurend gependeld tussen inzichten vanuit de scholenbezoeken, de praktijkervaringen van de deelnemers in de eigen schoolcontext en de kennis en ervaring van de opleiders. Er wordt gedurende de reis een diversiteit aan leersituaties gecreëerd.

Beschrijving opzet

1            Voorbereiding van de waarderende reis
In de eerste bijeenkomst introduceren we de scholen die je gaat bekijken (good practices) en van omgeving van de scholen. Denk hierbij aan de kenmerken van de onderwijsinrichting van het betreffende land. Je maakt kennis met waarderend onderzoek en ontwerpt een leidraad voor een waarderend gesprek en een waarderende observatie. Ook maak je kennis met het model Zelfbegrip van de schoolleider met reflectie op vier niveaus.

2            Bezoeken scholen (good practices) en reflecties
Tijdens de schoolbezoeken is er ruimte voor waarderende observatie en het waarderend interviewen van de sleutelspelers. In verschillende werkvormen reflecteer je samen met de andere deelnemers op de uitkomsten van de observaties en de interviews. Daarnaast is intervisie een vast onderdeel.

3            Afsluitende bijeenkomst
In de afsluitende bijeenkomst presenteer je jouw inzichten en leerervaringen en de betekenis ervan voor je eigen onderwijspraktijk en je eigen leiderschap. De opleider heeft vooraf het leerverslag beoordeeld en stelt verdiepingsvragen.

Literatuur
In de module wordt literatuur gebruikt. Van de deelnemers wordt verwacht dat ze de literatuur voor een bijeenkomst bestuderen. De literatuurlijst wordt bij aanvang van de module verstrekt. De meeste literatuur wordt digitaal aangeleverd.

Afronding module
Je houdt tijdens het volgen van de module je leerervaringen en inzichten bij. Na de reis schrijf je een leerrapport met daarin jouw inzichten over het thema van de module en wat je in de praktijk rondom dit thema hebt gerealiseerd. Tijdens de afsluitende bijeenkomst presenteer je jouw inzichten, bevindingen en realisaties in de praktijk. Je wordt hierop bevraagd door een of meerdere deelnemers en de opleider. Met het leerrapport en de kritische reflecties in het eindgesprek lever je bewijs voor het behalen van de leerdoelen van de module.

Gecertificeerd voor 65 punten door het Schoolleidersregister PO

Zie voor meer informatie over de reis naar Vlaanderen het onderdeel ‘Uitgelicht’ op onze site of neem contact met ons op via leiderschap@thomasmorehs.nl

(70 herregistratiepunten)

In Company modules voor herregistratie

De onderstaande modules zijn momenteel uitsluitend beschikbaar als In Company-traject. Nieuwsgierig of wil je samen verkennen wat er mogelijk is voor jouw school of bestuur? Neem contact op met Robert Mentink en ontdek wat past.

Deze modules zijn gecertificeerd voor 70 herregistratiepunten en sluiten perfect aan bij de vraagstukken van deze tijd.

Zelfbegrip van de schoolleider

Thema: Persoonlijk leiderschap

Hoe kijk jij als mens en als schoolleider naar de wereld om je heen? Welke overtuigingen, vaak onbewust, sturen je beslissingen? In deze module duiken we in jouw persoonlijke bril: het unieke perspectief waarmee jij situaties in je werk waarneemt, beoordeelt en aanpakt. Want pas als je begrijpt waarom je doet wat je doet, kun je écht bewuste keuzes maken die passen bij wie je bent én het verschil maken in je school.

Elke bijeenkomst staat in het teken van een aspect van het wereldbeeld en zelfbeeld van de schoolleider. We bieden je kennis, zetten aan tot reflectie en brengen het direct in de praktijk. In de tweede helft van elke bijeenkomst werken we aan de hand van intervisie: je brengt een eigen praktijkcasus in, onderzoekt die met collega’s en koppelt terug naar het model ‘zelfbegrip van de schoolleider’ – een model ontwikkeld door Robert Mentink op basis van zijn promotieonderzoek naar het denken en handelen van schoolleiders binnen gespreid leiderschap.

Gastsprekers kunnen worden uitgenodigd om hun expertise te delen over thema’s die raken aan identiteit, overtuigingen en leiderschap – experts die hun sporen verdiend hebben in onderzoek en publicaties.

 

Toekomstbestendig – toekomstbehendig onderwijs

Thema: Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen

We staan midden in een ongekende transformatie: de Vierde Industriële Revolutie. Technologie, digitalisering en maatschappelijke veranderingen volgen elkaar razendsnel op. Wat betekent dat voor het onderwijs? Wat vraagt het van jou als schoolleider – en van jouw team? En hoe bereiden we kinderen voor op een toekomst die we nog niet kunnen overzien?

In deze module kijk je met frisse ogen naar de wereld om je heen, door de lens van verschillende generaties – met speciale aandacht voor Generatie Z. Je onderzoekt hun perspectieven, leerbehoeften en communicatievormen, en verdiept je kennis over leren in een tijd van constante verandering. Je leert werken met scenario’s en andere methodieken die helpen om maatschappelijke ontwikkelingen te vertalen naar concrete onderwijspraktijken.

Aan het eind van de module formuleer je een krachtig voorlopig antwoord op een urgente vraag: hoe maken wij onze school toekomstbestendig, en wat is daarvoor nodig?

Inrichten en organiseren

Thema: Onderwijsinrichting en schoolorganisatie

Hoe ondersteun je als schoolleider de ambities van je school? Hoe zorg je ervoor dat de inrichting van de organisatie niet tegenwerkt, maar juist meewerkt? In deze module onderzoek je hoe de structuur en processen binnen jouw school invloed hebben op het gedrag van leraren en het functioneren van teams.

We zoomen in op de inrichting van jouw schoolorganisatie: welk gedrag wordt gestimuleerd? Wat wordt juist afgeremd? En hoe sluit dat aan bij jullie ambities en visie op leiderschap? Door de bril van de organisatie leer je scherper kijken naar wat werkt en wat niet – en hoe je kunt bijsturen.

Tijdens de bijeenkomsten koppelen we kennis en theorie aan je eigen praktijk. Je analyseert je huidige inrichting, ontdekt welke patronen daarachter schuilgaan en ontwikkelt ideeën om de organisatie slimmer en krachtiger te maken. Ook hier kunnen gastsprekers hun kennis delen, gebaseerd op recent onderzoek of publicaties op het snijvlak van onderwijs en organisatiekunde.

Veranderen en ontwikkelen

Thema: Leidinggeven aan verandering

Verandering is geen uitzondering meer – het is de norm. Als schoolleider ben je voortdurend in beweging. Maar hoe geef je richting aan die verandering zonder jezelf of je team te verliezen? In deze module ontdek je hoe jouw eigen beelden over veranderen meespelen in hoe je verandering vormgeeft.

We duiken in de wereld van de veranderkunde: van klassieke modellen tot vernieuwende inzichten van toonaangevende denkers. Je krijgt handvatten, inspiratie en vooral ruimte om te reflecteren op jouw eigen veranderrepertoire. Wat zijn je gewoontes? Wat werkt – en wat zou anders kunnen?

In het tweede deel van elke bijeenkomst vertalen we de theorie naar je eigen praktijk. Met actieve werkvormen breng je nieuwe inzichten direct in verband met jouw school. Je ontwikkelt een breder palet aan veranderaanpakken – passend bij de uitdagingen van jouw organisatie. Ook hier is er de mogelijkheid om experts uit te nodigen die verdieping bieden vanuit onderzoek of praktijkervaring.

Meer informatie of een voorstel op maat? Neem dan contact op met dr. Robert Mentink, managing partner en kernopleider TML

r.mentink@thomasmorehs.nl

06-22401125

Studiebelasting

De studiebelasting is wisselend per module, wat zich ook resulteert in een andere puntenwaardering bij het Schoolleidersregister.

Rotterdam, Amsterdam of binnen uw organisatie

De locatie wisselt per module tussen de Thomas More Hogeschool in Rotterdam en Aristo Zalen in Amsterdam. Daarnaast kunnen modules ook Incompany worden verzorgd en specifiek worden afgestemd op de vraag vanuit de organisatie. Interesse? Neem dan contact met ons op via leiderschap@thomasmorehs.nl

 

Direct aanmelden of meer informatie

Inschrijven Neem contact op
Robert Mentink (dr.)

Robert Mentink (dr.)

Managing partner en kernopleider TML