Studiereis Warme scholen Vlaanderen 2025

Ga mee van 16 tot en met 19 november 2025 naar de Warme Scholen in Vlaanderen

Ben jij schoolleider en wil je ontdekken hoe onderwijs ook anders kan worden georganiseerd? Ga dan mee op De Waarderende Reis: een inspirerende studietrip naar de zogenoemde Warme Scholen in Vlaanderen.

De Thomas More Leiderschapsacademie biedt in samenwerking met Utrecht Leert een unieke leerervaring waarin je ziet hoe Vlaamse scholen warmte, eigenaarschap en anders organiseren in de praktijk brengen. Naast Utrechtse schoolleiders, zijn óók deelnemers uit andere delen van ons land welkom om mee te reizen!

Gedurende deze reis krijg je inspiratie voor het ‘anders inrichten en organiseren’ en over de veranderingsprocessen die hierbij komen kijken. In Vlaanderen bezoeken we dagelijks een of meerdere scholen en in de middag maken we met elkaar de verbinding naar de theorie en de eigen schoolcontext. Tijdens de avondactiviteiten maak je verder kennis met Vlaanderen.

Na een startdag volgt van zondag 16  tot en met woensdag 19 november een reis langs drie verschillende scholen in Vlaanderen.  Met de groep sluiten we de module af aan de hand van eindpresentaties en je schrijft een individueel leerrapport waarin je de vertaling maakt vanuit de aangeboden theorie, de ervaringen in Vlaanderen en de opgave van de eigen werkplek.

Eerdere deelnemers waarderen deze reis met een 8,6! 

Voor 65 punten gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO.

Meer weten over de opbouw van de Waarderende Reis of aanmelden? Navigeer dan naar de herregistratiemodules 

 

 

Waarderende Reis Vlaanderen
16 Nov

Studiereis Warme Scholen in Vlaanderen

13:00 - 17:00 Vlaanderen
Lees meer over

Podcast 'Werk maken van gespreid leiderschap'

Hoe geef je als formele leider ruimte aan eigenzinnige professionals? Mag iedereen dan zomaar de leiding nemen? En hoe ga je om met de spanningen die dat geeft? Robert Mentink schreef het boek⁠ Werk maken van gespreid leiderschap⁠ en in gesprek met Eduard van Brakel geeft hij antwoord op deze vragen. Ook maak je kennis met de basiskampen van leiderschap en leer je je eigen triggers herkennen.

 

 

Podcast-aanrader!

Robert in gesprek over zinvol leiderschap in het onderwijs

Podcast-aanrader!

In gesprek met de Academie voor Gespreid Leiderschap

Een gesprek met Frank Hulsbos en Stefan van Langevelde over gespreid leiderschap en de rol van de schoolleider.

Herregistratiemodule De Waarderende Reis 2024

De Warme Scholen in Vlaanderen

Met deze groep enthousiaste schoolleiders uit Utrecht reisden we in juni ’24 af naar de Warme Scholen in Vlaanderen voor de herregistratiemodule De Waarderende Reis. ‘Een warme school wil elk kind mee hebben, wil elk kind zin in leren en leven geven door een hecht (leer)nest te creëren. Een warme gemeenschap waar vertrokken wordt van ieders uniciteit en talent. Een warme school breekt met de traditionele structuren.’

We bezochten scholen in Brugge, Antwerpen en Diest waar we het ‘anders organiseren’ van dichtbij mochten beleven. We proefden daarnaast de Belgische bieren in combinatie met grandioze chocolade, kregen een kleine sightseeing tour door Antwerpen maar vooral; we deelden onze passie voor het onderwijs en ons vak als schoolleider, wisselden ervaringen en indrukken uit, leerden van en met elkaar en maakten geweldige dagen mee! In het najaar van 2025 bezoeken we met een nieuwe groep schoolleiders (eventueel vergezeld van MT-leden) de Warme Scholen. Meer weten? Neem contact op via leiderschap@thomasmorehs.nl

Een tweegesprek over De 'beliefs' van schoolleiders bij gespreid leiderschap.

In juni 2023 promoveerde Robert Mentink op het proefschrift “De ‘beliefs’ van schoollei
ders bij gespreid leiderschap. Over zelfbegrip van de schoolleider” (zie voor een bespre
king ervan DNM 10.4). Mentinks proefschrift zette Marco Snoek aan het denken over
de rol van beliefs in processen van onderwijsinnovatie, niet alleen voor de schoolleider,
maar ook voor leraren. Daarover wisselden Mentink (RM) en Snoek (MS) in het najaar
van 2023 van gedachten in De Nieuwe Meso van maart 2024.

Nieuws en publicaties