2 1330DEF

Vakbekwaam schoolleider voor zij-instromers

 

Heb je leidinggevende ervaring en wil je het verschil maken in het onderwijs? De opleiding vakbekwaam schoolleider voor zij-instromers bereidt jou voor op de onderwijspraktijk en leidinggeven aan onderwijsteams.

 

De Thomas More Leiderschapsacademie en onderwijsadviesbureau B&T hebben de handen ineengeslagen en bieden vanuit hun expertise de opleiding Vakbekwaam Schoolleider voor zij-instromers aan. Deze opleiding bereidt jou voor op de onderwijspraktijk en op leidinggeven aan onderwijsteams. Bovendien leer je sturing te geven aan complexe processen. Met jouw leidinggevende ervaring in een andere sector kun jij met deze opleiding een zinvolle bijdrage leveren aan onderwijsvernieuwing en leidinggeven aan onderwijskwaliteit en ontwikkeling.

 

De opleiding Vakbekwaam schoolleider voor zij-instromers is zo ingericht dat je ook meteen kennis en ervaring in de onderwijssector opdoet en zo een goede entree maakt in het onderwijs. In één jaar (18 opleidingsdagen en drie coachingsmomenten) word je opgeleid tot vakbekwaam schoolleider. Je wordt begeleid in jouw persoonlijk leiderschapsontwikkeling, waarmee je zelf centraal staat met jouw talenten en ontwikkelpunten. We werken hiervoor met de Talenten Motivatie Analyse (TMA). In de verdiepingsmodule ‘Sturen op onderwijskwaliteit’ is er gerichte aandacht voor wat dit van je vraagt in het basisonderwijs, waarmee jij het verschil kan maken voor leerlingen

  

De basis van de opleiding is de door het Schoolleidersregister PO gecertificeerde opleiding Leidinggeven aan schoolontwikkeling II (vakbekwaam schoolleider). Deze opleiding bestaat uit een tweedaagse en 13 opleidingsdagen. De opleidingsplaats is Amsterdam (in overleg is Rotterdam ook een optie). Je komt in een leergroep met zowel deelnemers die al in het onderwijs werken en deelnemers met ervaring in andere sectoren. Zo bouw je meteen je netwerk op en is er een rijke onderwijsomgeving waarin er wordt geleerd van en met elkaar. De opleiding bestaat uit drie leerlijnen die in verbinding staan met zes leiderschapspraktijken voor leidinggevenden in het onderwijs: visiegericht werken, in relatie staan met de omgeving, ontwikkelen van de organisatie, zorgen voor onderwijskwaliteit, leren en ontwikkelen van professionals en persoonlijk leiderschap vanuit een onderzoekende houding. Er wordt tijdens de opleidingsdagen in verschillende werkvormen gewerkt aan kennis, reflectie, inzichten en vaardigheden. Dit gebeurt vanuit een voortdurende pendel tussen theorie en praktijk.

Als zij-instromer volg je de extra module over de kwaliteit van het onderwijs. Je leert kwaliteitszorg in te richten, relevante informatie ten aanzien van onderwijskwaliteit te definiëren, te interpreteren en te beoordelen. Ook leer je over interventies zodat je een handelingsrepertoire ontwikkelt bij het leidinggeven aan kwaliteitsontwikkeling.

Gedurende het jaar krijg je een coach die je in coachingsgesprekken begeleidt. De start van de coaching is een persoonlijkheidsmeting: de Talenten Motivatie Analyse (TMA). Aan de hand van deze analyse worden persoonlijke leerdoelen gesteld die zowel in de opleiding als in de coaching een belangrijke plek krijgen. Jouw begeleider is ook jobcoach en de begeleiding richt zich ook op jouw authentieke presentatie op weg naar een eerste baan als schoolleider.

Gedurende het opleidingsjaar participeer je in de praktijk van het onderwijs vanuit een leerwerkplek in een school. Deze leerwerkplek stelt je in staat om praktijkervaring op te doen en de opdrachten van de opleiding uit te voeren.

De opleiding bestaat uit achttien bijeenkomsten van een dag (inclusief een tweedaagse).
15 dagen reguliere opleiding, 2,5 dag verdiepingsmodule onderwijskwaliteit.
Daarnaast heb je een gesprek over de TMA en twee coachingsgesprekken.

De opleiding vergt gemiddeld 12 uren per week aan tijdsinvestering. Dit is exclusief de leerwerkplek van 1 – 2 dagen in de week.

Getuigschrift
Iedere leerlijn wordt afgesloten met een opdracht waarin de deelnemer aantoonbaar kennis en inzichten vanuit praktijk en theorie integreert en bewijslast levert voor de beheersing van de leiderschapspraktijken (deelcompetenties) op vakbekwaam niveau (schoolleidersregister). Daarnaast zijn er opdrachten die aan voorwaarden moeten worden voldaan en is tenminste 80% aanwezigheid bij de opleidingsdagen vereist.
 
Kosten
De gevraagde investering is € 8.240,– Dit is inclusief de kosten van de tweedaagse en lunches. Daarnaast moet er rekening worden gehouden met een bedrag van € 250,- voor de aanschaf van literatuur.

 

Informatie en intake
Heb je belangstelling, neem dan contact op met: 
 
Robert Mentink, managing partner en kernopleider TML 
06-22401125
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
Pauline Zwaal-Arora, senior organisatie- en werving & selectieadviseur en loopbaancoach B&T 
06-21100961
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Conclusie accreditatie Leidinggeven aan schoolontwikkeling (LAS) 2021

‘De nadruk op de wisselwerking tussen persoonlijk leiderschap en schoolontwikkeling blijkt uit de praktijk en leidt tot stevige, zelfbewuste leiders. De opleiding legt de lat hoog en heeft hoge verwachtingen, wat leidt tot een gedegen opleiding met een gedragen visie en een heldere, consistente opbouw en bijbehorende documentatie. Het totaaloordeel van het panel over de kwaliteit van de opleidingen LAS I en LAS II van Thomas More Leiderschapsacademie is positief.’

 

 

BenT Werving en selectieSRPO vignet kleur basisregistratie