Lectoraat

Professionaliseren met hart & ziel

OVER HET LECTORAAT

Professionaliseren met hart en ziel

Aan alles wat er in de klas gebeurt – rekenen, lezen, knutselen, spelen, eten en drinken etc.- vórmen kinderen zich, en leraren begeleiden hen daarbij. Wat daar gebeurt, vormt de ziel van het onderwijs. We noemen dat ook wel de pedagogische dimensie van het onderwijs.

Die pedagogische dimensie komt het duidelijkst naar voren op momenten waarop de dingen in de klas anders lopen dan gepland, de momenten waarop je niet op je routines kunt vertrouwen, de momenten waarop je niet uit de voeten kunt met wat je allemaal geleerd hebt en al je gereedschappen je in de steek laten. We noemen dat pedagogische sleutelmomenten. Je bent op jezelf teruggeworpen, en toch komt het erop aan dat je handelt. Geen tijd om na te denken, je móet nu iets doen. Sterker nog: je hèbt al gehandeld. Intuïtief deed je wat je deed en niet iets anders. Misschien handelde je uit angst of vanuit vooropgezette ideeën. Maar als je met je hart aandachtig luistert, weet je wat te doen, ook wanneer je niet weet wat te doen.

Hoe te ondersteunen en versterken wat je daar nodig hebt – noem het ‘luisteren met je hart’ – dat is het aandachtsgebied van onze onderzoeksgroep.

Praat mee met het lectoraat

Geen agenda items gevonden
WAT DOEN WE VOOR JOU

Ruimte voor dialoog en ontmoeting

In verschillende projecten ontwikkelen de onderzoekers van het lectoraat – in dialoog met leraren, kinderen, schoolleiders, studenten en docenten – bezielende praktijken, in de klas, de school, in opleiding en onderzoek. We proberen een uitnodigende en prikkelende ruimte te scheppen waarin (aankomende) leraren kunnen oefenen met openheid en vertrouwen ten aanzien van het onvoorspelbare en waarin kinderen kunnen oefenen met initiatief nemen en op een aandachtige en zorgvuldige manier in de wereld zijn.

Neem contact op
PROJECTEN

Professionaliseren met hart & ziel

Je pedagogische professionaliteit versterken

In je eigen alledaagse praktijkervaringen ligt pedagogische wijsheid verborgen. Door die naar boven te halen in gesprekken volgens een door het lectoraat ontwikkelde methodiek (het pedagogisch gesprek), krijg je voeling met de pedagogische dimensie van je onderwijs. Door op een diepgravende manier met elkaar aandacht te schenken aan pedagogische sleutelmomenten, staan we stil bij datgene wat er gebeurt en wat richting geeft aan je handelen. We ontwikkelen met elkaar een gezamenlijke bezinningspraktijk en een pedagogische woordenschat waarmee je als leraar en als schoolteam je pedagogische professionaliteit kunt versterken.

Narratief verantwoorden op drie doeldomeinen

Aandacht schenken aan de pedagogische dimensie van je onderwijspraktijk, kan ook helpen om op een andere manier je pedagogisch handelen te verantwoorden, die recht doet aan de volle breedte van de kwaliteit van je onderwijs. Naast toetsresultaten gefocust op kwalificatiedoelen en uitkomsten uit enquêtes die de sociale veiligheid op school in kaart brengen, kun je – aan de hand van verhalen – de pedagogische kwaliteit van je handelen in de drie doeldomeinen van persoonsvorming, socialisatie en kwalificatie laten zien.

Burgerschapsvorming

Hoe kan de school een oefenplaats voor democratisch samenleven zijn? Hoe kun je burgerschapsvorming verbinden aan momenten dat maatschappelijke controverses in de klas de kop opsteken? Onderzoeker Pieter Boshuizen (docent Pedagogiek) houdt zich bezig met deze thematiek.

Rouwverwerking

Wat gebeurt er tussen leraren en kinderen op het moment dat er iemand dood gaat – een ouder van een kind, een leraar in de school, een klasgenoot? Hoe verhoud je je daartoe als leraar? Onderzoeker Jos van den Brand houdt zich bezig met deze thematiek.

 

Digitale technologie in de klas

Welke invloed heeft digitale technologie op de pedagogische relatie, de speelruimte en de geborgenheid in de klas? Hoe verhoud je je daartoe als leraar? Leerkracht-onderzoekers Haitske de Visser, Laura de Ridder en Jeannette Benschop houden zich bezig met deze thematiek.

Onderzoeksbenadering

In het onderzoek van het lectoraat Professionaliseren met hart en ziel vormt de geleefde ervaring van leraren en kinderen (en ouders) vertrekpunt en ijkpunt van alle projecten. Lector Hester IJsseling draagt zorg voor de inbedding van de diverse onderzoeksactiviteiten in de wijsgerige fenomenologisch-hermeneutische traditie.

Lees verder

Geen items gevonden
Quotation mark

-

-

-

-

-

Meer informatie over dit lectoraat

Stuur een e-mail