2 1330DEF

Module Veranderen en ontwikkelen

Thema: Leidinggeven aan verandering

 

Als we kijken naar de ontwikkelingen in de maatschappij is het helder dat we leven in een tijdsgewricht waarin de snelheid van ontwikkelingen groter is dan ooit tevoren. Verandering is een constante geworden en de schoolleider een professionele ‘change agent’. In deze module verkennen we je eigen beelden van verandering (veranderparadigma’s) en gaan die verbreden met kennis en inzichten van professionele veranderaars. In het eerste deel van de bijeenkomsten staat een thema vanuit de veranderkunde centraal. In het tweede deel van de bijeenkomst koppelen we het thema aan de hand van verschillende werkvormen naar je eigen praktijk. Het levert je inzicht op in je eigen bewuste en onbewuste beelden over veranderen en verbreedt je veranderrepertoire.
Voor de onderwerpen worden gastsprekers uitgenodigd die expert zijn op het betreffende thema.

 

Doelen Veranderen en ontwikkelen

  • De schoolleider heeft kennis van veranderstrategieën die de ontwikkeling van eigenaarschap en verantwoordelijkheid van leraren bevorderen en reflecteert op basis van die kennis op het eigen veranderparadigma en de betekenis daarvan voor zijn of haar beoordeling van situaties (framing), veranderstrategie en handelingskeuze.
  • De schoolleider komt vanuit de reflectie op het eigen veranderparadigma aan de hand van het model zelfbegrip, tot herziening van framing, herziening van veranderstrategie en herziening van handelingskeuze in praktijksituaties die gaan over veranderen.


Korte beschrijving bijeenkomsten 

 

In deze eerste bijeenkomst verkennen we de basis veranderparadigma’s en onderzoek jij je eigen beelden over ontwikkelen en veranderen. Het thema van de bijeenkomst is veranderkundig redeneren. Om verandering te realiseren heb je een goed verhaal nodig. Een veranderverhaal geeft aan welke verandering er aan de orde is, hoe die tot stand komt en wie op welke manier betrokken is. Zo’n verhaal is nodig om mensen mee te nemen naar een nog onbekende toekomst. Het geeft richting en houvast, terwijl de gewenste uitkomst nog geen realiteit is. Het maken van zo’n veranderverhaal vraagt veranderkundig vakwerk.

 

In de tweede bijeenkomst staat het lastigste moment van de verandering centraal: het moment dat verandering en werk elkaar echt gaan raken, het moment dat het praten over de verandering voorbij is, het moment dat de verandering echt zijn weerslag moet gaan krijgen in het werk. Een verandering bedenken is makkelijk. Een verandering werkend krijgen veel moeilijker. We verkennen waarom dat niet altijd makkelijk is, welke mechanismen daaraan ten grondslag liggen, wat er met mensen gebeurt in een verandering en hoe je kunt zorgen dat verandering echt gaat werken.

 

In de derde bijeenkomst gaat de aandacht uit naar het realiseren van veranderingen met relatief autonome en eigengereide professionals en dat is geen sinecure. We gaan het hebben over archetypische faalscenario’s bij verandermanagement en hoe je daar – doorgaans onbewust – zelf aan meedoet. Door goed begrijpen hoe dat werkt, ontstaat de ruimte eruit te stappen en iets anders te doen. Vier veranderprincipes geven houvast bij de vraag ‘hoe dan wel?’.

 

In de vierde bijeenkomst sta jij als ‘change agent’ centraal. Wat betekent de verandering voor mij en wat moet ik in mijn denken, mijn gevoelens, in mijn gedrag behouden en/of veranderen om het veranderproces te bevorderen en niet in de weg te staan? Deze inzichten helpen om je eigen gedrag beter te begrijpen en je krijgt ook meer inzicht over wat jouw effect is op anderen en hoe dat de resultaten wel of niet in weg zit. Door in het veranderproces je (implementatie) intenties zo concreet mogelijk te maken wordt de kans op het kiezen van passende interventies groter en vergroot je de kans op succesvolle gedragsverandering bij jezelf en bij anderen.

 

In de laatste onlinebijeenkomst van ongeveer een uur presenteer je jouw inzichten en leerervaringen en de betekenis ervan voor je handelen en ga je daarover in gesprek met andere deelnemers en de opleider. Je besteedt hierbij aandacht aan wat je in de eigen praktijk hebt gedaan met deze inzichten en leerervaringen

 

 

Heb je vragen over de inhoud van deze module dan kun je contact opnemen met
drs. Robert Mentink

06-22401125

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

SRPO vignet kleur herregistratie