Lectoraat

Professionaliseren met hart & ziel

OVER HET LECTORAAT

Professionaliseren met hart en ziel

Aan alles wat er in de klas gebeurt – rekenen, lezen, knutselen, spelen, eten en drinken etc.- vórmen kinderen zich, en leraren begeleiden hen daarbij. Wat daar gebeurt, vormt de ziel van het onderwijs. We noemen dat ook wel de pedagogische dimensie van het onderwijs.

Die pedagogische dimensie komt het duidelijkst naar voren op momenten waarop de dingen in de klas anders lopen dan gepland, de momenten waarop je niet op je routines kunt vertrouwen, de momenten waarop je niet uit de voeten kunt met wat je allemaal geleerd hebt en al je gereedschappen je in de steek laten. We noemen dat pedagogische sleutelmomenten. Je bent op jezelf teruggeworpen, en toch komt het erop aan dat je handelt. Geen tijd om na te denken, je móet nu iets doen. Sterker nog: je hèbt al gehandeld. Intuïtief deed je wat je deed en niet iets anders. Misschien handelde je uit angst of vanuit vooropgezette ideeën. Maar als je met je hart aandachtig luistert, weet je wat te doen, ook wanneer je niet weet wat te doen.

Hoe te ondersteunen en versterken wat je daar nodig hebt – noem het ‘luisteren met je hart’ – dat is het aandachtsgebied van onze onderzoeksgroep.

Praat mee met het lectoraat

Geen agenda items gevonden
WAT DOEN WE VOOR JOU

Ruimte voor dialoog en ontmoeting

In verschillende projecten ontwikkelen de onderzoekers van het lectoraat – in dialoog met leraren, kinderen, schoolleiders, studenten en docenten – bezielende praktijken, in de klas, de school, in opleiding en onderzoek. We proberen een uitnodigende en prikkelende ruimte te scheppen waarin (aankomende) leraren kunnen oefenen met openheid en vertrouwen ten aanzien van het onvoorspelbare en waarin kinderen kunnen oefenen met initiatief nemen en op een aandachtige en zorgvuldige manier in de wereld zijn.

Neem contact op
PROJECTEN

Professionaliseren met hart & ziel

Je pedagogische professionaliteit versterken

In je eigen alledaagse praktijkervaringen ligt pedagogische wijsheid verborgen. Door die naar boven te halen in gesprekken volgens een door het lectoraat ontwikkelde methodiek (het pedagogisch gesprek), krijg je voeling met de pedagogische dimensie van je onderwijs. Door op een diepgravende manier met elkaar aandacht te schenken aan pedagogische sleutelmomenten, staan we stil bij datgene wat er gebeurt en wat richting geeft aan je handelen. We ontwikkelen met elkaar een gezamenlijke bezinningspraktijk en een pedagogische woordenschat waarmee je als leraar en als schoolteam je pedagogische professionaliteit kunt versterken.

Lees verder

Geen items gevonden
Quotation mark

-

-

-

-

-

Meer informatie over dit lectoraat

Stuur een e-mail